GEHEEL VERNIEUWDE CURSUS BIM MANAGEMENT!

BIM ontwikkelt zich snel in de Nederlandse bouwpraktijk. Er komt steeds meer kennis en ervaring beschikbaar. En onze cursus BIM Management groeit mee! Momenteel zijn we bezig met een nieuwe opzet, waarin we zo goed mogelijk de laatste ervaringen en inzichten proberen te verwerken. Zo gaan we dieper in op de koppeling van BIM met Systems Engineering en Functioneel Specificeren. We besteden aandacht aan het opzetten van Informatie Leverings Specificaties (ILS) en het gebruik van BIM-data voor facility management, beheer en onderhoud. We haken in op activiteiten en producten van de Bouw Informatie Raad (BIR), zoals COINS, CB-NL en de Kenniskaart BIM Competenties.

Dus: wilt u de volgende stap maken op het gebied van BIM? Wilt u zich voorbereiden op een rol als BIM-regisseur in projecten? Wilt u wegwijs in de wereld van open BIM standaarden? Wilt u weten wat de impact van BIM is op uw werk als projectleider en hoe u daarop kunt inspelen?
az-900 dumps
ms-900 dumps
Dan hebben wij, Carl-peter Goossen BouwQuest) en Dik Spekkink (Spekkink C&R) een interessante cursus voor u op

WOENSDAG 22 APRIL EN DINSDAG 28 APRIL 2015

In twee intensieve dagen nemen we u mee in de wereld van BIM-samenwerking, bijbehorende werkprocessen, contractafspraken, protocollen, enzovoort. Neem dan vrijblijvend contact op met info@bouwquest.nl of dik@spekkink.nl. Een inschrijvingsformulier kunt u hier downloaden.

Integraal Samenwerken IPD

In Vroomshoop hebben wij als BouwNext samengewerkt met bouwbedrijf Karsten, Alferink installaties en Mijande wonen. De uitvraag van Mijande vroeg om een andere samenwerking dan gebruikelijk. Het opstellen van een contract volgens de UAV GC, DNR oid. dekte niet de lading. Immers je wilt vertrouwen vast leggen in een contract en niet het wantrouwen. Daar zit de crux: contracten maak je omdat je geen vertrouwen hebt. Bij de 21 zorgappartementen zijn we voor de handdruk gegaan en dat is tot de oplevering nog steeds de stand van zaken. De attitude is dat je elkaar niet moet beduvelen en als er iets aan de hand is je samen eruit moet komen.

Kwetsbaar opstellen, doorvragen ipv. wijzen en tot op het bot vertrouwen is een “dappere”opstelling. Deze opstelling wordt als onprofessioneel aangemerkt. Terwijl dat toch echt de hoogste slagingskans geeft en een optimalisatie van het project. Je bent dienstbaar aan het project in plaats van “whats in for me” gedrag tonen. Toch wil je graag een contract opstellen. Binnen BouwNext hebben we ook een contract, een contract van een 1/2 A4 waarin staat dat je verplicht bent om alle projecten op de server te zetten en dat alle gegevens (kennis dus) die op de server staan van alle leden is. Dit is het omgekeerde van een normaal contract zodat je vertrouwen moet hebben dat de ander niet met jouw kennis aan de haal gaat.
2V0-620
3V0-624
Daarom heb ik een voorzet gemaakt van een contractopstelling voor IPD Integrated Project Delivery (integrale project ondersteuning). De AIA ( the american institute of architects) heeft hiervoor al eens een handleiding voor geschreven in 2007. Monika Chau heeft deze manier van contract problematiek al eens van commentaar voorzien, deze heb ik opgenomen in deze voorzet. Samen met Dik Spekkink die het laatste stuk heeft geschreven die als annex kan dienen voor de UAV GC en de DNR geeft het inzicht waar allemaal aan gedacht moet worden. Het geheel is onder de GNU voorwaarden, je mag het gebruiken, veranderen, maar wel terugkoppelen en niet doorverkopen.

IPD juridisch bekeken

 

Hier staat het PDF bestand, Word bestand en de annex in PDF

Lezing Bratislava

Vandaag een Lezing gegeven in Bratislava over Integrated design and project delivery for sustainable renovation.“Passive house” as an integrated concept. De lezing werd gegeven vanuit de Nederlandse ambasade in Bratislava en werd goed ontvangen. Samen met Birgit Dulski van Nyenrode Business Universiteit mochten we naar Bratislava afreizen. Twee leuke dagen gehad!       Zie hier […]

Cursus “BIM voor projectleiders”

“Onze projectleiders modelleren niet, maar BIMmen kunnen ze weldegelijk!”

Projectleiders in architectenbureaus, adviesbureaus en bouw- en installatiebedrijven zijn vaak de wat oudere medewerkers met veel verstand van bouwen. Kennisdragers, zeer waardevol voor het bedrijf. Projectleiders krijgen in de praktijk steeds vaker te maken met BIM. De meesten zullen zelf nooit aan 3D modelleren toekomen. Maar BIM is gelukkig veel méér dan alleen maar 3D modelleren! BIM gaat over een andere, intensieve manier van samenwerken tussen projectteamleden binnen en buiten het eigen bedrijf. BIM gaat over een andere manier van omgaan met informatie. BIM heeft ook grote invloed op het werk van projectleiders. BIM maakt het werk efficiënter, leuker en tegelijk spannender, want we gaan met ons allen virtueel bouwen! Daar is de kennis en ervaring van projectleiders heel hard bij nodig. Sterker: als de projectleiders de BIM-werkwijze niet oppikken, wordt het nooit wat met BIM in het bedrijf!

BouwQuest en Spekkink C&R constateren een grote kennisbehoefte over BIM bij projectleiders in de bouw. Over hoe zij hun werk kunnen doen in een BIM-omgeving. Hoe ze slim gebruik kunnen maken van een BIM zonder zelf te modelleren. Maar een goede cursus voor projectleiders is niet of nauwelijks te vinden. Dus ontwikkelden we zelf zo’n cursus!

Hier kan je meer lezen over deze cursus.

Belangstelling? Mail even naar info@bouwquest.nl

Deze cursus is samen getrokken met de BIM Management  cursus. Of te wel de management cursus is wat praktischer geworden.

IFC en Revit

Vaak hoor ik het verhaal dat Revit geen goede IFC kan leveren. Hierbij wordt Autodesk aangeduid als een grote speler die heel de AEC-tak op Revit wil krijgen en dat ze daarom bewust geen goede IFC wil aanleveren. Ik vind deze stelling flauwekul!

Ik zal het hier proberen uit te leggen: IFC kent een database structuur waarin een record een object voorstelt. In dat record wordt dan de klasse aangegeven (bv. “Wall” of “Window” etc.), zijn bovenliggende klasse (bv. “Huis”) en zijn onderliggende klassen (bv. raam in de wand), ruimtelijke beschrijving van het object, en verschillende eigenschappen (properties) en een GUID (Globally Unique Identifier) dit is een naam/nummer die uniek is voor het object overal op de wereld. IFC is in 1995 gestart en gebaseerd op de STEP beschrijving. De VCA (Ver. Computergebruik Architecten) Jos Bolder heeft in 1989 hier nog aan meegeholpen.
STEP en de klasse beschrijvingen (express schema) worden al door verschillende industrieën volledig gebruikt. Jouw koplamp in je auto heeft een GUID waarmee het onderdeel getraceerd kan worden in het gehele ontwerp-, maak- en beheersproces.

Verschillende CAD pakketten kunnen met IFC overweg. Hierbij wordt voor elk project in een CAD/BIM programma een database (tabel) aangemaakt. Deze tabel is direct verbonden met de objecten/entiteiten die in het CAD programma worden gebruikt. Deze informatie kan 1 op 1 overgezet worden in een IFC file. CAD programma’s bestaan uit verschillende “engine’s”. Bij Revit wordt onder andere gebruik gemaakt van Parametrics; zie geschiedenis een engine die een “relationele” database structuur kent. In 1996 gebruikte Archidesign (opvolger van Architrion) dezelfde engine waar ik nog een aantal jaren aan heb gewerkt… Dit is een structuur die uit verschillende tabellen bestaan die via verschillende ID’s met elkaar verbonden zijn. Je kan het vergelijken met een kadaster database die via postcode en huisnummer verbonden wordt aan een AH bonuskaart database. Zodat je weet hoe hoog je hypotheek is en of je wel een biefstuk op tafel hebt staan!

De database engine van Revit werkt dus met meerdere tabellen afhankelijk van de “family” die gebruikt wordt en welke “relatie” die het aangaat met andere family’s. Een goed voorbeeld is een systeemgrid plaatsen en daar een wand op vast klikken en de “slotjes” dicht zetten zodat bij verplaatsing van het systeemgrid de wand meegaat. Revit bestaat alleen maar uit dit soort ID’s. Bij het maken van family’s door de gebruiker moet in feite een protocol worden afgewerkt zodat bij het “plat slaan” van relationele tabellen in een IFC tabel de juiste zaken meegenomen wordt.

Bij andere CAD programma’s wordt dit door de software verzorgd zoals Archicad en Allplan. Bij VectorWorks is de IFC tabel zelfs de native opslagstructuur! En via een plugin is het ook mogelijk om in SketchUp een IFC aan de componenten te hangen.

Even voor de goede orde; elk CAD programma heeft verwijzingen naar een materialen bibliotheek en dergelijke maar deze relatie is duidelijk 1 op 1. Ook in Revit is dat zo. Het gaat hier meer om de relaties (ID) tussen de families. Autodesk heeft dan ook de code  van de IFC exporter in open source gezet zodat wij zelf in de families de juiste linken kunnen maken. Hier ligt voor de RevitGG een aardige uitdaging!

Algemene conclusie: de export van IFC uit Revit is door het vrijgeven van de broncode kneedbaar en aanpasbaar, daar waar bij de meeste andere pakketten het geëxporteerde model strak omlijnd is doordat het native vanuit de software wordt geregeld. Dit maakt de IFC export vanuit Revit in potentie enorm krachtig. Maar tegelijkertijd is het voor veel gebruikers een beperking…
Hoe meer knoppen hoe meer mogelijkheden, maar ook hoe moeilijker het is om met het programma tot resultaten te komen.

Onafhankelijke cursus “BIM-manager”

BouwQuest (Carl-peter Goossen) en Spekkink C&R (Dik Spekkink) hebben gezamenlijk de eerste onafhankelijke cursus voor BIM managers opgezet. De cursus is specifiek gericht op multidisciplinaire ontwerpteams van gebouwen (architecten, constructeurs, installatieadviseurs) die op het punt staan om een 3D/BIM ondersteund ontwerpproces te starten. Er is speciale aandacht voor de rol van de ‘BIM manager’, ofwel het ontwerpteamlid dat het gezamenlijke 3D model en/of BIM beheert, maar de cursus is zeker ook nuttig voor de overige ontwerpteamleden.
De cursus is systeemonafhankelijk: het maakt niet uit welk modelleringspakket u gebruikt!

Dag 1
Tijdens de eerste dag ligt de nadruk op de organisatorische kant van het 3D modelleren en BIMmen. Er komen vragen aan de orde als:

  • Waarin wijkt een 3D/BIM ondersteund ontwerpproces af van het traditionele proces?
  • Hoe schep ik de juiste, reele BIM-verwachtingen bij alle betrokken partijen?
  • Welke competenties moet ik in huis en in het team hebben?
  • Welke contractafspraken moet ik maken met de opdrachtgever, kan ik de DNR 2011 gebruiken en hoe stel ik een opdrachtspecificatie samen?
  • Welke afspraken moet ik maken binnen het ontwerpteam en hoe leg ik die vast?
  • Hoe zet ik een Integral Project Delivery Protocol op?
  • Hoe kunnen we de samenwerking in en rond het BIM, afhankelijk van specifieke omstandigheden en competenties, het best organiseren?
  • Wat kunnen we bij dit alles leren van de ervaringen van anderen?
  • Wat zijn de valkuilen en welke zijn de succesfactoren?

Dag 2
Tijdens de tweede dag ligt er meer nadruk op de softwarematige kant. Deze dag komen vragen aan de orde als:

  • In welke (ontwerp-)fase starten we met het opzetten van een 3D model?
  • Hoe kunnen we samenwerken als projectteamleden verschillende BIM-pakketten gebruiken?
  • Hoe kun je op een praktische manier gegevens uitwisselen tussen verschillende aspectmodellen (bouwkundig model, constructief model, installatiemodel)?
  • Wat is eigenlijk een objectenbibliotheek en hoe gebruik je die?
  • Hoe zorg je ervoor dat je geen redundante informatie in je model krijgt?
  • Wanneer voer je clash controls uit, hoe organiseer je dat en welke programmatuur is ervoor beschikbaar?
  • Wat houden begrippen als ‘COINS’, ‘BuildingSMART’, ‘IFC’, ‘IFD Library’ en ‘IDM’ in en hoe kunnen we die praktisch inzetten voor ons project?
  • Hoe kun je de communicatie rondom het BIM (en buiten het BIM om) het best regelen?
  • Hoe regel je het versiebeheer van BIM-documenten?
  • Hoe bewaak je de kwaliteit van het 3D model, hoe toets je dat model aan gemaakte afspraken en welke programmatuur is daarvoor beschikbaar?
  • Wat is een model server, hoe werkt die en wat kun je ermee?
  • Welke koppelingen met andere programmatuur (calculatie, planning, bestekken) zijn nu al mogelijk?Zie voor cursusdata en inschrijvingsformulieren ook de Homepage van deze site!

Zie mijn andere blog voor data.

Workshop BIM

Implementatie van BIM om het bedrijf een “boost” te geven is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak wordt er een of meerdere BIM pakketten gekocht en de tekenaar op cursus gestuurd. En dan…

Meestal  is de opzet duidelijk: we gaan BImmen is het credo, maar hoe gaat dat en wat betekend dat voor de acquisitie? Veranderd de contracten, moet ik meer doen dan voorheen of loop ik binnen? Allemaal vragen waar directie en managers mee worstelen. BIM is toch samen met alle andere partijen in één model werken? Wie heeft de leiding? en welke verantwoordelijkheid draag ik? Wanneer moet ik instappen in het model. Deze vragen en nog veel meer worden in de BIM management cursus van 2 dagen nader uitgelegd zie vorige blog.

Maar wat nou als ik als directie of MR bijgepraat wil worden zodat de juiste beslissingen genomen kan worden? Lees meer

Risico inschatting werken met BIM en afstemming van samenwerking

Onderzoek- en ontwerpster Ioana Iliescu MSc heeft voor de volgende drie samenwerkende bedrijven: Wiegerinck architectuur en stedenbouw te Arnhem, ABT te Velp en Strukton Worksphere te Maarssen, praktijkonderzoek verricht naar de vraag: Hoe zouden we ons het beste kunnen opstellen en instellen op de BIM manier voor uitvoering van een bouwproject?

Dit praktijkonderzoek wordt gepresenteerd
Datum : Woensdag 20 april 2011
Tijd       : 15.00 – 17.00 uur
Locatie: TU/e, Traverse, Dorgelozaal
En de toegang is gratis. Mis het niet het is zeer belangrijk om de organisatie (zeg het middenkader) te veranderen. Ik kan er zelf niet bij zijn maar ieder die zich met “BIG” BIM bezig wil houden MOET hier naar toe. Zover als ik heb gehoord en gezien in een samenvatting vorige week komt er ook een rapport uit. Het komt er op neer: bezint eer ge begint. Zij heeft een stappenplan gemaakt waarbij vooraf de competenties wordt bekeken van de verschillende bedrijven en van daaruit de beslissing wordt gemaakt of je een “BIG” BIM moet gaan opzetten. Het is een goede aanvulling op onze leidraad!

Trouwens wie kent Dorgelo? Hij was de eerste architect die in 1965 een boekje bij de uitgever Miset uitbracht met daarin alle relevante info om de documentatie van een gebouw op te zetten. Als checklist is het nog steeds goed te gebruiken!